We zien de laatste dagen meer reacties van chauffeurs, allen gooien ze meteen het ‘ijken’ van hun kilometer teller als tegen woord; echter heeft het ijken van een kilometer teller niets te maken met onverantwoord hard rijden als de rest van het verkeer dit niet doet, een bordje 80 wil niet zeggen dat je ook 80 KAN rijden, dat merken velen die dagelijks in de file staan ook. Ook is er GEEN koppeling tussen de maximale snelheid op een weggedeelte en de kilometerteller in de vrachtwagen, deze kan dus best 90 rijden als er ergens 80 gereden mag worden. Want geijkt ”zouden” ze maar 90 kunnen.
[ad]

Als je goed je huiswerk hebt gedaan en dus weet waar je over praat, dan lees je sommige reacties van personen op deze site met een korreltje zout. Termen als “ge-ijkte” snelheidswmeters enzo, als je iets zegt, zeg heet dan zoals het is. Ik ben me ervan bewust dat ook ik het volledige abc van de Nederlandse wetgeving niet uit mijn hoofd ken, noch dat ik alles weet van het ijken enzo.
Toch zou het enigzins bij een bepaalde groep bestuurders, jawel de vrachtwagenchauffeurs, bekend moeten zijn dat zij inderdaad met een geijkte snelheidsmeter rijden. (In ieder geval zo’n ruime 95%) Daarbij zouden zij moeten weten dat de meeste personenauto’s in Nederland een snelheidsmeter hebben die enkele kilometers afwijkt van wat zij aangeven. (Ik geloof max 3%) Dan komt ook nog dat heel veel automobilisten het zo leuk en mooi vinden om hun auto met andere dan hun standaard wielen uit te rusten. Op zich niets mis mee, maar zijn zij er zich dan ook van bewust dat dit invloed kan hebben of heeft op de snelheidsmeter in hun auto? Maar goed.
Ik wil hiermee het gedrag van sommige hh collega vrachtwagenchauffeurs niet goed praten. Ook ik als vrachtwagenchauffeur erger me regelmatig aan collega’s dit zowat op mijn achteras rijden. Afhankelijk van de lading zouden zij toch als geen ander moeten weten hoe veel groter de remweg wordt. Wat mij dan weer opvalt is dat het vaak de containervervoerders zijn die lak hebben aan de snelheidslimieten.
En buitenlandse chauffeurs. Maar dat is dan weer een taak voor onze overheid, lees politie. Maar heel veel buitenlandse chauffeurs vinden onze politie een lachertje.
Maar hoe je het ook bekijkt, alles komt neer op de persoon in kwestie zelf. Kijk naar jezelf. Houd jij je aan de regels? Rijd jij nu niet meer dan de maximum toegestane snelheid? Houd jij nu minstens 2 seconden afstand op je voorganger? Let jij wel goed op dat als je (weer) invoegt je je achterligger niet snijdt? En zo kna ik uren door blijven gaan.
Ergo: KIJK EERST EENS NAAR JE EIGEN FOUTEN VOORALEER JE EEN ANDEER BEKRITISEERD!
Beste Vedraagzaamheid,
Bedankt voor je reactie, natuurlijk heb je helemaal gelijk, en natuurlijk zijn er veel automobilisten die zich niet aan de regeltjes houden, maar ik kan je wel verklappen dat deze niet netjes rechts rijden en zich aan de snelheid houden, dat zijn de soort personen die van de meest linker baan de afslag nog snel even willen halen net voor je vrachtwagen, die zijn er ook.
Nu mag het duidelijk zijn dat het hier om de A67 gaat waar VEEL buitenlands verkeer op zit, en zoals je al aangeeft maken die het vaak erg bond. Helaas is dit wel een snelweg waar ik dagelijks overheen moet (nu als jullie).
Het zou zoveel beter gaan als we ons gewoon aan de snelheden zouden houden en goed zouden spiegelen, maar zoals je al aangeeft in je naam, zou
een beetje verdraagzaamheid niet mistaan, maar als ik weer eens mijn hart in mijn keel heb zitten spuug ik daar over mijn gal. (beter als agresssie in het vekeer zullen we maar zeggen).